کد مطلب: 204714
متخصص و جراح زنان و زايمان:
ترس از کرونا نبايد مانع اقدام به باروري شود
تاریخ انتشار : 1399/12/19 12:03:43
نمایش : 1792
شمس گفت: به تعويق انداختن باروري، بخاطر ترس از ابتلا به کوويد 19، عوارض جبران ناپذيري در آينده خواهد داشت.

به گزارش هفت چشمه: شيرين شمس جراح و متخصص زنان و زايمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : براي زايمان مادران باردار جاي نگراني وجود ندارد و در محيط‌هاي ايزوله و کاملا بهداشتي بيمارستان‌ها و زايشگاه‌ها مي‌توانند با خيال راحت فرزندشان را به دنيا بياورند.

شمس افزود: در صورتي که زايمان، سزارين باشد، بايد آزمايش کوويد براي مادران باردار انجام شود و اگر تستشان مثبت بود، در فضا‌هاي جدا و ويژه خانم‌هاي باردار، زايمان انجام مي‌شود.

او ادامه داد : اگر سزارين انتخابي نباشد و به صورت ناگهاني و به دليل درد زايمان مجبور به زايمان فوري شوند، جايي بستري مي‌شوند که خيال پزشک معالج از بابت انجام تست‌هاي مربوطه راحت باشد و در راستاي کارايي سيستم ايمني بدن مادر و زايمان سالم ، اقداماتي انجام خواهد شد.

او بيان کرد: ترس و اضطراب در دوران بارداري هرچه بيشتر باشد، سيستم ايمني نيز ضعيفتر خواهد شد و ريسک عود و آلودگي به کرونا بالاتر مي‌رود. در مقابل هر چقدر ترس کاهش پيدا کند و آرامش بيشتري براي خانم باردار ايجاد شود، خود بدن اقدام به پوشش دهي نگراني مادر مي‌کند و در نتيجه ايمني بيشتري براي مادر و جنين ايجاد خواهد شد.

اين جراح و متخصص زنان و زايمان ادامه داد : نکته مهم اين است که تاکنون خطر جدي کرونا براي نوزادان گزارش نشده است و حتي ممکن است مادر در دوران بارداري به کرونا مبتلا شود و جنين، بيماري را رد کند و هيچ آسيبي به نوزاد نرسد.

شمس گفت: در يک سال اخير به دليل شيوع کرونا و حاد بودن شرايط و ناشناخته بودن بيماري و تصور مردم مبني بر کوتاه و گذرا بودن دوران شيوع اين ويروس، توصيه پزشکان اين بود که اقدام براي باروري به تعويق بيفتد، اما در حال حاضر که مدتهاست درگير اين پاندمي جهاني شده ايم و با توجه به اقداماتي که براي مهار اين ويروس انجام مي‌دهيم و همچنين با توجه به نامعلوم بودن زمان اتمام اين بيماري؛ بهترين کار اقدام به باروري همزمان با تقويت سيستم ايمني بدن است.

او افزود: به تعويق انداختن باروري، ضمن ضعيف شدن تخمک، عوارض بسيار ديگري نيز به همراه دارد و بايد اقدام ضروري‌تر انجام شود و خانواده از پيگيري براي باروري و فرزند آوري دست برندارند.

اين جراح و متخصص زنان و زايمان بيان کرد: طي يک سال اخير شاهد کاهش اقدامات و پيگيري‌هاي خانواده براي باروري بوده ايم و علتش هم ترس و نگراني ابتلا بوده است در حاليکه اخيرا آمار در حال افزايش است و اميدواريم که اين افزايش ادامه داشته باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg